MANGA-SCHOOL a virtuális mangaka iskola
LOG IN BOX
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
     

FŐOLDAL

OLDALINFÓK

VENDÉGKÖNYV

REKLÁMFAL

FRISSÍTÉSI ARCHIVUM

RAJZLECKÉK

ANIMEFAJTÁK

ZSEBSZÓTÁR

PÉLDAKÉPEK

 

NYELVLECKÉK

KANJISZÓTÁR

FORDÍTÓ 

 

JAPÁNRÓL

KULTÚRA

MŰVÉSZETEK

GASZTRONÓMIA

DIVAT

 

RAJZÓRÁK
RAJZÓRÁK : III. RÉSZ, 4. LECKE: a készülő manga

III. RÉSZ, 4. LECKE: a készülő manga

 

 


Mire lehet szükséged? Először is jól jön egy füzet, amibe jegyzetelhetsz, írhatsz/rajzolhatsz vázlatokat a történethez, szereplőkhöz. Táblázatba veheted a szereplők külső és belső tulajdonságait, rajzolhatsz térképeket és idővonalat, esetleg mind mapeket a viszonyok tisztázásához. A rajzoláshoz alapvetően egy puha, jól kihegyezett és könnyen radírozható ceruzára (erre a legalkalmasabb a 2b-s, a rotringot pedig egyáltalán nem ajánlom), és természetesen egy hegyezőre és radírra lesz szükséged, ami nem hagy foltokat a papíron. színezéshez használhatsz ceruzát vagy ceruza formájában kapható akvarellt, ami nagyon szép, egyenletes színt biztosít, el tudod satírozni, így könnyen gyárthatsz színátmeneteket, és művészi eredményhez akár egy kis vízes ecsettel is eldolgozhatod (ha csak egyoldalas mangát vagy egy egyszerű képet rajzolsz). Az egyszerű képekhez jó eszköz lehet még a szén, amivel zsebkendő segítségével könnyen tudsz esztétikus árnyékokat csinálni. Szükséged lesz még vékony fekete filcre vagy tusra, amivel kiemelheted a körvonalakat. Az írószerek beszerzésére ezt az üzletet ajánlom: http://www.krea-tipp.hu/ itt mellesleg origami papírt is kaphatsz :)

 
A manga készítésének folyamata felbontható elméleti és gyakorlati részre. Nyilván az elméleti résszel érdemes és szükséges is kezdeni. Ide tartozik a történet és a karakterek megalkotása, de a stílusod és a készülő manga stílusa is. Vegyük pontokban a folyamatot. 
  • Informálódj! Fontos, hogy tisztában legyél a mangák világával, megalkotásával, ezért ajánlom, hogy olvasd végig alaposan a rajzleckéket és a zöld menüben található többi tartalmat is. Olvasgass különféle stílusú, műfajú és felépítésű mangákat, hogy átlásd a jellemzőiket. Ha már van elképzelésed a műfajról/ időszakról/ helyszínről, amiben alkotni szeretnél, akkor ezeknek is nézz utána kicsit alaposabban. Persze mindenbe belefér a rugalmasság és a fantázia, tehát nyugodtan alakítgasd ezeket a kategóriákat, de kezdőként általában könnyebb, ha a történet és a rajz stílusa is hagyományosabb keretek között marad, így egyszerűbb profibbnak, letisztultabbnak és összeszedettebnek tűnni. 

 

  • Tervezz! Találd ki lassan, milyen típusú mangába szeretnél belekezdeni. Helyezd el térben, időben (és világban). Tervezgetheted már az alaptörténetet is, a karaktereket, főszereplőket. Vedd sorba a történeted legfontosabb tulajdonságait! Milyen kritériumoknak szeretnél megfelelni? Min legyen a hangsúly? Érdemes figyelembe venni a rajzolási stílusod. Ha szeretsz szépen kidolgozott, komplex képeket rajzolni, akkor sok esetben nem szükséges és nem is praktikus hozzá hosszú, bonyolult, aprólékos történetet kitalálni. Ha szereted az egyszerűbb rajzokat, akkor törekedhetsz a történetközpontúbb, mozgalmasabb manga benyomását kelteni, hogy meglegyen az egyensúly. Viszont készíthetsz nyugatiasabb mintára minimalista képregényeket is, ahol a történet és rajz is letisztultabb. Itt érdemes humort vagy elvontabb, furcsább ötleteket bevetni, hogy ne legyen unalmas az összhatás.

 

  • Légy kreatív! Írd le vázlatosan a történeted menetét. Próbáld meg egységekre, fejezetekre tagolni a nagyobb jelentőségű események vagy helyszínbeli/időbeli (jelenetek közötti) ugrások szerint. Figyelj a történet egyenletes menetére (ne legyenek benne túl gyors, indokolatlan változások, de ne legyen vontatott, mindennnek legyen oka, "helye a történetben", ne legyenek fölösleges részek), helyezd el és készítsd elő a csattanókat, fordulatokat, legyen érzelmileg változatos (még ha nem is ez a hangsúlyos). Tervezd meg a szereplők jellemét, és az ehhez passzoló (vagy éppen teljesen elütő) kinézetüket, alapvető ismertetőjegyeiket. Ha segít, rajzolj mind mapeket (kis "térképek", amik megmutathatják a cselekmények vagy karakterek egymáshoz való viszonyát). Ügyelj rá, hogy a történetet alapvetően a karakterek irányítják! A személyiségük legyen hatással egymás és a saját sorsuk alakulására.

 

  • Írj! Most már megalkothatod a "forgatókönyved". Minden cselekményt helyezz el, ügyelj, hogy ne legyenek elvarratlan szálak, paradoxonok. Olvasd át, dolgozd át, finomítsd, amíg megfelelően gördülékeny nem lesz. Fontos figyelned rá, hogy ne menj el túl szélsőségesen a megadott műfaj irányába: ha joseit írsz, ne kizárólag az érzelmekről szóljon és ne legyen "nyálas", ha viszont shounent szeretnél rajzolni, akkor se legyen agyatlan, ne csak bunyóból álljon. Azt pedig nagyon fontos az eszedbe vésned, hogy mindig maradj eredeti! Mindig tegyél bele a történetbe és a rajzba is önmagadból.

 

  • Szövegelj! Ebben a lépésben találd ki, hogy milyen helyzetben mit mondanak a szereplőid. Tehát írd meg a "szövegkönyvet". Gondolj a karakterek jellemére, mindegyiknek találj ki egy beszédstílust, esetleg olyan szavakat, szófordulatokat, amiket gyakran lehet hallani tőlük. A fontosabb szövegrészek már valószínűleg a történet megírásánál megfogalmazódtak benned, de most finomíthatsz rajtuk. Legyenek a mondandóid változatosak: megfogalmazhatsz benne nagy igazságokat (a saját világképedet is beleillesztheted, de csak ha tényleg releváns), mondathatsz velük laza, humoros dolgokat, drámai mondatokat, amik tisztán érthetően fogalmaznak meg valami nagyobb súlyú dolgot...  Viszont mindig érdemes odafigyelned rá, hogy ne legyen se túl nagy szótlanság (ha csak nem direkt egy ilyen típusú mangát szeretnél), se fölösleges, túl magától értetődő szájcséplés. A szövegnél persze fontos alakító tényező lesz még, hogy mennyi helyed lesz a készülő mangában, mennyire illik a különböző képkockákba az adott hosszúságú szöveg. A rajzolás folyamán nagy valószínűséggel még fogod alakítgatni a szereplők mondatait.

 

Most következik a mangarajzolás gyakorlati része, tehát a képregény megalkotása. Az első lépéseket akár az elméleti résszel párhuzamosan is megteheted, illetve a tippek egy része nem csak egy történet, hanem egy önálló rajz elkészítéséhez is hasznos lehet, tehát ezt akkor is elolvashatod, ha nem készülsz nagyobb projektbe fogni.

  • Készülj elő! Találd meg a stílusodat. Rajzolj sokat, amíg kényelmesen nem érzed magad, és esetleg már gyorsabban is tudsz dolgozni. Jó, ha a segédvonalakat már legtöbbször el tudod hagyni, és hosszabb, történetcentrikus mangáknál a rajzaidat is le tudod egyszerűsíteni. A mangák rajzolásánál nem elég ha egy szereplőt le tudsz rajzolni, hanem fontos, hogy a mozgást és a különböző testhelyzeteket, arckifejezéseket is tudd ábrázolni (és a haj, ruha lengését is ehhez tudd hangolni), tehát ezeket a lépéseket is sokat kell gyakorolni. A legfontosabb dolgok az arányok megtartása (a rossz arányok az összhatást teljesen igénytelenné is tehetik), és a szereplők "életrekeltése", ami a mozgás, érzelmek megnyilvánulása, árnyékolás és egyediség (a szereplőknek ne csak a hajuk és ruhájuk különbözzön, nem elég ha begyakorolsz két féle embertípust, hanem az arc és test formáját is a karakterhez kell igazítani) segítségével érhető el.

 

  • Termets! Rajzold meg szereplőid vázlatát, gyakorold megrajzolásukat, hogy később gyorsan és egyszerűen papírra vihesd őket. Dolgozd ki őket, finomíts rajtuk. Emled ki bizonyos tulajdonságaikat (nyílt szem, karakteres áll, vékony alkat...), ami összhangban van (vagy teljesen elüt) személyiségükkel. Teremtsd meg hajuk és ruháik kinézetét, a szereplők színvilágát (a világosabb, vidámabb színek jobban illenek a pozitívabb kisugárzású szereplőkhöz, és fordítva). A fontosabbak legyenek egyediek, könnyen megjegyezhetőek, míg a "statiszták" vagy mellékszereplők mehetnek sokkal inkább egy kaptafára.

 

  • Rajzolj vázlatot! Rajzold meg a paneleket, bele a szereplők helyét és a szövegbuborékokat (ezekhez az előző leckékben találsz segítséget. Alakíts a szövegen, ha szükséges. Vigyázz, hogy a panelek ne legyenek túl zsúfoltak, de ne legyenek túl nagy üres terek se. Játsz okosan a háttérrel, ha a panel eleve sűrűn van berajzolva, akkor elég ha csak színezéssel jelzed a környezetet, ha több a hely, akkor töltsd ki épületekkel, nagyobb bútorokkal, növényekkel. Vigyázz a dimenziókra! Mindig jól különítsd el, hogy mi van az előtérben, és mi tartozik a háttérbe, ne follyanak össze a terek, ne tűnjön síknak.

 

  • Keltsd őket életre! Használj változatos, sőt néha túlzó arckifejezéseket vagy chibiket (hiszen az érzelemkifejezés a mangák egyik legfontosabb jellemzője), szereplőid ne legyenek statikusak, mozogjanak, de ne csak a testük, hanem hajuk, ruhájuk is. Legyenek összhangban a környezettel, a háttér ne csak egy díszlet legyen, hanem a szereplők tényleg legyenek benne. Legyen megvilágításuk, árnyékolás, ami kiemel bizonyos részleteket, vagy hangulatokat jelenít meg (a sötétebb háttér ijesztő, melankólikus benyomást kelt és jobban kiemeli a szereplő arckifejezését), játsz a fénnyel és a színekkel!

 

  • Készíts hátteret! Alkosd meg a történet helyszíneit, környezetét. Választhatsz gyakran megjelenő épületeket, helyeket, ha szobában vagyunk, akkor állandó berendezési tárgyakat. A háttér legyen összefüggő, de ne túl hangsúlyos, hogy a szereplők ne vesszenek el benne. Figyelj a színekre: változzon a színvilág a napszaknak megfelelően, éjszaka minden sötétebb, kékes-szürkés árnyalatú, a színek kevésbbé válnak el egymástól, inkább csak a körvonalak hangsúlyosak. Nappal a színek természetesen sokkal élénkebbek, naplemetekor pedig vöröses-sárgás fény vonja be őket. Ha a szereplőt jobban bele szeretnéd helyezni az őt körülvevő térbe, akkor az előtérbe, a szereplő elé is berakhatsz egy elmet a környezetéből (pl. egy belógó növényt). A hátteret élőbbé és valóságosabbá teszi, ha a városiasabb környezetbe berajzolsz a háttérben mászkáló embereket, állatokat, de csak halvány, hangsúlytalan körvonalakkal és a háttér többi részétől színben nem túlságosan elütően.

 

Jó még tudni...

- Helyesírás. Erre jó ha ügyelsz. Ez akkor a legegyszerűbb, ha a szöveget először számítógépen írod meg, és csak utána írod bele a mangába kézzel vagy kinyomtathatod a paneleket és szövegbuborékokat egyben is, szöveggel, majd utána belerajzolod a képeket. Ne csak a szavak legyenek szabályosak, hanem a mondatok is legyenek kerekek, értelmesek és legyen jól olvasható.

- Legyen humorérzéked. A jó humor nagyon könnyen földobhatja a mangád, ez főleg akkor ajánlott, ha egyébként is vicces a személyiséged és a gondolataid nem akadtak el a pisi-kaki szinten. A humornak az irodalomban három fajtáját szoktuk megkülönböztetni: a jellemkomikum a karakterek személyiségjegyeiből következik, és kicsit nehezebb vele bánni; a helyzetkomikum a szituációkból adódik, ez talán egy manga esetén kicsit kézenfekvőbb és könnyebb is használni; illetve a szövegkomikum, ami a mondandó humoros megfogalmazásán (irónia, szarkazmus, indokolatlanul kifinomultan megfogalmazott szavak stb.) vagy tartalmán (vicc, beszólás) alapul és mivel ez elég gyakran megtalálható a mindennapjainkban, ezért a mangákban is sokszor felbukkan, aminek csak örülni tudunk :)

- Stílusok. A rajzolás stílusát általában a manga műfaja szabja meg. Ehhez párosul még a rajzoló személyisége, az idő/tér/világ, amiben a történet játszódik és műnek az olvasóra gyakorolt hatása is. A stílusok közti különbséget sok szempontból megfigyelhetjük. Ez lehet: a szereplők testének arányai, hajuk/ruházatuk hétköznapiságának mértéke, kidolgozottság mértéke, kontrasztok használata a színekben, erős vagy vékony körvonalak, élethűségre való törekvés, háttér szerepe (ha van egyáltalán), érzelmek kifejezésének eszközei (chibik vagy eltúlzott arckifejezések jelenléte)...

 

És néhány utolsó simítás...

Ha kész a manga, még van néhány dolog , amivel csinosíthatsz rájta:

- odafirkantod a végére a nevedet

- összetűzöd, hogy mindig egybe maradjon

- készíthetsz neki borítót és hátlapot

- megoszthatod: fölteheted a netre, jelentkezhetsz vele versenyre, vagy akár nekem is beküldheted, hogy fölrakjam az oldalra! 

 

SOK SIKERT! ^^

 
 
 
 

 

     

Az oldal tartalma a két kezem munkája, ezt kérlek becsüld meg és ne lopj!


Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    A legfrissebb hírek a Super Mario világából és a legteljesebb adatbázis a Mario játékokról.Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Gigágá! Márton napján is gyertek a Mesetárba! Nemcsak libát, de kacsát is kaptok! Játsszatok velünk!    *****    A Nintendo a Nintendo Music-kal megint valami kiváló dolgot hozott létre! Alaposan nagyító alá vettem, az eredmény itt.    *****    Leanderek, Parfümök, Olajok, és Szépségápolási termékek! Használd a LEVI10 kupont és kapj 10% kedvezményt!Megnyitottunk    *****    Megjelent a Nintendo saját gyártású órája, a Nintendo Sound Clock Alarmo! Ha kíváncsi vagy, mit tud, itt olvashatsz róla    *****    Megnyílt a webáruházunk! Parfümök, Szépségápolási termékek, Olajok mind egy helyen! Nyitási akciók, siess mert limitált!    *****    Az általam legjobbnak vélt sportanimék listája itt olvasható. Top 10 Sportanime az Anime Odyssey-n!    *****    Pont ITT Pont MOST! Pont NEKED! Már fejlesztés alatt is szebbnél szebb képek! Ha gondolod gyere less be!    *****    Megnyílt a webáruházunk! NYITÁSI AKCIÓK! Tusfürdõ+Fogkrém+Sampon+Izzadásgátló+multifunkcionális balzsam most csak 4.490!    *****    Új mese a Mesetárban! Téged is vár, gyere bátran!    *****    Veterán anime rajongók egyik kedvence a Vadmacska kommandó. Retrospektív cikket olvashatsz róla az Anime Odyssey blogban    *****    Parfümök, Olajok, Párologtatók mind egy weboldalon! Siess mert nyitási AKCIÓNK nem sokáig tart! Nagy kedvezmények várnak    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Aki érdeklõdik a horoszkópja után, az nem kíváncsi, hanem intelligens. Rendeld meg most és én segítek az értelmezésben!    *****    A Múzsa, egy gruppi élményei a színfalak mögött + napi agymenések és bölcseletek    *****    KARATE OKTATÁS *** kicsiknek és nagyoknak *** Budapest I. II. XII.kerületekben +36 70 779-55-77    *****    Augusztus 26-án Kutyák Világnapja! Gyertek a Mesetárba, és ünnepeljétek kutyás színezõkkel! Vau-vau!    *****    A horoszkóp elemzésed utáni érdeklõdés, nem kíváncsiság hanem intelligencia. Rendeld meg és nem fogod megbánni. Katt!!!    *****    Cikksorozatba kezdtem a PlayStation történelmérõl. Miért indult nehezen a Sony karrierje a konzoliparban?